آموزش گام به گام تعویض مجموعه کنترل دیفراست یخچال
۱۹ مهر ۱۴۰۱

آموزش گام به گام تعویض مجموعه کنترل دیفراست یخچال

در این مقاله به صورت گام به گام، آموزش تعویض مجموعه برد کنترل دیفراست یخچال را شرح خواهیم داد. برد کنترل دیفراست، نزدیک اوپراتور و پشت فریزر تعبیه شده است و وظیفه آن کنترل دمای اوپراتور است. این مجموعه شامل سنسور دمای دیفراست، یک فیوز و یک کانکتور است که از اوپراتور در برابر گرمای بیش از حد، محافظت می کنند.

خرابی مجموعه کنترل دیفراست، چه علائمی دارد؟

اگر سنسور دمای دیفراست به درستی کار نکند، اوپراتور در طول چرخه سرمایش بیش از حد گرم می شود که به فیوز آسیب می رساند. این مورد کمتر پیش می آید، اما هیتر دیفراست یا سیم کشی معیوب هم می توانند به فیوز آسیب برسانند.

در صورتی که هر کدام از این مجموعه کنترل دیفراست با خرابی رو به رو شوند، فریزر یخ زدایی نکرده و بر روی صفحه نمایش یخچال، ارور مشاهده خواهید کرد. در صورت بروز این مشکل ها، شما می توانید با یک قطعه جایگزین، مجموعه دیفراست معیوب را تعویض کنید.

آموزش صفر تا صد تعویض هیتر دیفراست سایدبای‌ساید

آموزش تعویض مجموعه برد کنترل دیفراست یخچال

با این آموزش، می توانید یخچال های Kenmore و ال جی خود را تعمیر کنید. البته، به احتمال زیاد شما می توانید مجموعه دیفراست یخچال GE، SAMSUNG، WHIRPOOL، Maytag، Amana، Electrolux و Frigidaire خود را نیز، با این آموزش تعویض کنید.

برای این آموزش، به مقداری دانش فنی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، ابزارهای زیر را نیز باید به همراه داشته باشید:

  • پیچ گوشتی فیلیپس
  • پیچ گوشتی دوسو
  • انبردست
  • دستکش کار

مرحله ۱٫ قطع کردن برق فریزر

این تعویض، در حدود ۱۲۰ دقیقه و یا بیشتر زمان خواهد برد؛ هر غذایی را که فکر می کنید ممکن است در طول این زمان خراب شود را به جایی خنک منتقل کنید.

پس از این کار یخچال را از برق بکشید و از خاموش بودن آن مطمئن شوید. در مرحله بعد، قفسه و محفظه های داخلی فریزر را بیرون بیاورید.

نکته: اگر نمی دانید چگونه محفظه های داخلی فریزرتان را خارج کنید، می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه تان استفاده نمایید.

مرحله ۲٫ یخ ساز را خارج کنید.

اگر فریزر شما یخ ساز دارد، کانکتور سیم آن را جدا کرده و پیچ های نصب را بردارید. سپس مجموعه یخ ساز را از فریزر بیرون بکشید.

مرحله ۳٫ بیرون آوردن کشو و ریل ها

اگر فریزرتان کشویی است، پیچ های ریل های جانبی را در بیاورید و در را به سمت بالا و بیرون بکشید.

ریل های جانبی که به دیواره های فریزر متصل اند، به کمک پیچ هایی محکم شده اند؛ آن ها را باز کرده و ریل ها را خارج کنید.

مرحله ۴٫ آموزش تعویض مجموعه برد کنترل دیفراست یخچال

پیچ های نصبی که به پنل پشتی داخلی فریزر متصل هستند، بردارید.

در برخی مدل ها، قبل از برداشتن پنل پشتی باید پانل دسترسی که در سمت چپ و بالا قرار گرفته است را باز کرده و کانکتور سیم مجموعه فن اوپراتور را جدا کنید. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد که درپوش سنسور دما که در سمت راست قرار گرفته را باز کرده و قبل از برداشتن درپوش، پوشش سنسور دما را بردارید.

پایین پانل را کمی بیرون بکشید تا رها شود؛ سپس پانل را به کلی از محفظه فریزرتان خارج کنید.

نحوه تست و عیب یابی سنسور دما یخچال فریزر (ترمیستور)

مرحله ۵٫ برداشتن مجموعه کنترل دیفراست

کانکتور سیم را از مجموعه کنترل دیفراست جدا کنید. سپس با کمک انبردست، مجموعه کنترل دیفراست را از اتصالات آزاد کرده و آن را بیرون بیاورید.

مرحله ۶٫ نصب مجموعه دیفراست جدید

مجموعه دیفراست جدید را در محل قرار دهید و اتصالات کابل آن را محکم کنید. سپس، کانکتور سیم را نیز به آن متصل کنید.

مرحله ۷٫ نصب قطعات فریزر

تا بدینجا، تقریبا تمام راه این آموزش تعویض مجموعه برد کنترل دیفراست یخچال را رفته اید. پانل را به جای خودش در پشت محفظه فریزر برگردانید و پیچ های نصب آن را محکم کنید.

مجموعه درب و ریل های جانبی را سرجایشان قرار دهید و آن ها را محکم کنید. اگر یخ ساز فریزرتان را در آورده اید، آن را به کانکتور متصل کنید و به دیواره کناری وصل نمایید.

سبد ها، قفسه ها و دیگر محفظه ها را داخل فریزر بگذارید.

مرحله ۸٫ وصل کردن برق یخچال

یخچال را به برق وصل کنید و در صورت لزوم، تنظیمات دما را دوباره انجام دهید.

اگر بعد از گذشت مدتی، همچنان مشکل یخچال تان پابرجا بود، بهتر است کار را به افراد حرفه ای بسپارید. متخصصان تعمیر یخچال تعمیراتو۲۴، برای ارائه خدمات سریع، با کیفیت و مقرون به صرفه در تهران حاضر هستند.

نمایندگی تعمیر یخچال تعمیراتو24

خطر

تعمیر یخچال به تنهایی در منزل، می تواند خطرناک باشد؛ تمام پروتکل های امنیتی را رعایت کنید و تنها مطابق دستورالعمل ها پیش بروید.

علاوه بر این، قبل از انجام هرگونه تعمیری، یخچال تان را از برق جدا کنید. این امر خطر برق گرفتگی را از بین می برد و خطر آسیب به دستگاه را کاهش می دهد. اگر دستگاه تان به خط آب متصل است، حتما آن را نیز ببندید تا از نشتی جلوگیری شود.

چگونه بفهمیم سیستم دیفراست یخچال مان مشکل دارد؟

مشکلات دیفراست معمولا به تایمر دیفراست، هیتر، ترموستات دیفراست، فیوز حرارتی و یا برد کنترل دیفراست مربوط می شوند. زمانی که این قطعات معیوب شوند، ممکن است سیستم یخ زدایی یخچال تان برای مدت طولانی روشن بماند و یا به کلی از کار بیافتد.

هیچ کدام از این دو اتفاق خوب نیستند؛ زمان یخ زدایی طولانی، به یخچال آسیب می رساند و از سرد شدن آن جلوگیری می کند. از طرفی، عدم یخ زدایی منجر به ایجاد یخ و برفک می شود و کارایی یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد.

چرا یخچال ها دارای دیفراست خودکار هستند؟

یخچال ها به طور مداوم در دمای پایین کار می کنند تا بتوانند مواد غذایی را خنک کنند. در نتیجه یخ و برفک، اغلب در داخل به ویژه در اطراف قسمت های سردتری مانند اوپراتور، ایجاد می شود.

این انباشت یخ و برفک خوب نیست؛ چرا که در وهله اول، فضای اضافه را اشغال می کنند که از آن می توان برای نگهداری اقلام بیشتری استفاده کرد. مهم تر از آن، چنین ساختارهایی باعث می شوند یخچال شما کارایی کمتری داشته باشد.

برای مقابله با این مشکل، بسته به برند و مدل یخچال، روی یک یا دو بار به صورت خودکار، بین ۲۵ تا ۴۵ دقیقه یخ زدایی می کنند.

مانند هر ویژگی دیگر یخچال، دیفراست یا یخ زدایی نیز ممکن است کار نکند و قطعات مربوطه، نیاز به تعویض داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تعمیراتو 24

نماینده مجاز تعمیرات لوازم خانگی در تهران، مشهد و کرج

ایمیل ما
تماس با ما
دفتر مرکزی

خیابون کارون شمالی پ 38

شمال تهران: ولیعصر نرسیده ب پارک وی کوچه افق پلاک 40

شرق تهران

نارمک خیابان طاهری خیابان ملایری پلاک 10

درخواست سرویسکار فوری