اهمیت استفاده از محافظ در وسایل برقی
۷ اسفند ۱۴۰۰

اهمیت استفاده از محافظ در وسایل برقی

محافظ برق وسایل برقی برای حفظ و صیانت از سلامت لوازم برقی بسیار ضروری است. با توجه به نوسانات برق، این وسیله می تواند مانع از صدمه به آن وسیله برقی شود. از عمده دلایل سوختن وسایل برقی همین نوسانات است. با هر صدمه ای به وسیله برقی هم به طور قطع ضرر زیادی به صاحب دستگاه وارد می شود.

ما در این مقاله می خواهیم به اهمیت وجود محافظ برق وسایل برقی اشاره کنیم. همچنین می خواهیم نظر شما را به نکاتی که باید در حین خرید محافظ برق در نظر داشته باشید، جلب کنیم. شما با کمک این توصیه‌ها می توانید بهترین مارک را خریداری نمایید و سال های زیادی از آن استفاده کنید.

محافظ برق لوازم خانگی چیست؟

محافظ برق لوازم خانگی چیست؟

با کمک محافظ برق لوازم خانگی که به نام محافظ ولتاژ هم شناخته می شود، با کم و زیاد شدن ولتاژ، برق از برد جدا شده و دیگر به وسیله آسیبی نمی رسد. وقتی ولتاژ مناسب می شود هم با تاخیر وسیله برقی روشن می شود. به این دلیل که در هنگام شروع به کار ممکن است شوک به دستگاه وارد آید.

در حقیقت محافظ برق لوازم خانگی نوعی نگهبان به شمار می رود. محافظ برق می تواند در برابر انواع فشار تغییرات ولتاژ دستگاه را حفظ کند. با افزایش زیاد قیمت وسیله های برقی هزینه برای خرید محافظ اصلا مهم به نظر نمی آید. قبل از روشن کردن وسایل برقی خود حتما محافظ برق وسایل برقی را خریداری کنید.

چه چیزهایی باعت نوسان ولتاژ می شود؟

محافظ برقی لوازم خانگی می تواند از نوساناتی که به دلایل زیر ایجاد می شوند، جلوگیری کند:

  • مشکل برق از نیروگاه و یا خطوط انتقال برق
  • حوادث و آتش سوزی ها
  • مصرف زیاد از برق

این نکته را در نظر داشته باشید که هر وسیله برقی ولتاژ مخصوص به خود را دارد. هر دستگاه با توجه به کارکردش حساسیت خاصی دارد. هر چه وسیله انرژی بیشتری بخواهد، مصرف بالاتری از برق را خواهد داشت. مثلا مصرف لباسشویی با اتو یکسان نیست.

تفاوت سه راهی با محافظ برق لوازم خانگی چیست؟

محافظ برق لوازم خانگی از یک سه راهی ساده پیشرفته تر است. شاید شما هم این دو را همیشه اشتباه می گیرید. اما این دو با هم تفاوت اساسی دارند. محافظ برق می تواند مانع از تغییرات ولتاژ شود اما سه راهی اینطور نیست.

یک محافظ برق وسایل برقی با تغییرات ولتاژ، جریان الکتریسیته را منحرف می کند و به زمین انتقال می دهد. به این ترتیب اجازه ورود جریان برق اضافه به دستگاه را نمی دهد و دستگاه دچار شوک نمی شود.

نحوه کارکرد محافظ برق وسایل برقی به این صورت است که بین دستگاه و پریز برق قرار می گیرد. با تغییرات ولتاژ، محافظ جریان را منحرف می کند و وقتی جریان ثابت شد، به حالت اولیه باز می گردد.

چند نوع محافظ برق وجود دارد؟

نوع عملکرد انواع محافظ برق لوازم خانگی یک شکل است. تفاوت شان در تعداد پریزها و توان خروجی آنها است. باید محافظی را انتخاب کرد که متناسب با جریان ورودی به دستگاه است. مثلا محافظ دستگاه برای یخچال را می توانیم برای تلویزیون هم به کار ببریم، زیرا جریان ورودی این دو دستگاه تقریبا مشابه است.

انواع محافظ برق لوازم خانگی

محافظ برق وسایل برقی همچون یخچال و فریزر، محافظ لوازم صوتی و تصویری مثل کامپیوتر و تلویزیون، محافظ برق کولرگازی، محافظ برق پشت کنتور.

محافظ پشت کنتور یعنی محافظی که بین جریان برق کنتور و ساختمان قرار دارد و در کنار کنتور نصب می‌شود. قبل از اینکه جریان از کنتور وارد ساختمان شود مورد بررسی ولتاژی توسط محافظ قرار می گیرد.

چه نوع محافظ برق وسایل برقی باید بخریم؟

خرید محافظ برق وسایل برقی شما باید برحسب توان مصرفی وسایل انجام شود.

  • برای وسایل کم مصرف مانند کامپیوتر و مودم و غیره محافظ برق با توان ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ وات مناسب است.
  • برای یخچال و فریزرها محافظی با توان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات مناسبند.
  • برای کولرگازی و پکیج با مصرف بالا محافظ ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ وات توصیه می شود.
  • محافظ برق ۶۰۰۰ وات برای نصب در کنار کنتور و یا ورودی ساختمان به کار می رود. این محافظ می تواند از همه دستگاههای برقی محافظت نماید.

نکات مهم در هنگام خرید محافظ برق لوازم خانگی

انواع محافظ برق لوازم خانگی

زمان خرید محافظ برق وسایل برقی سعی کنید موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید:

  • حتما به تعداد پریزها و نوع آنها در محافظ توجه کنید. سعی کنید تعداد پریزها بیشتر باشد تا وسایل بیشتری به محافظ وصل شود. دارای روکشی برای پریزها باشد تا کودکان نتوانند انگشت خود را در پریز فرو کنند.
  • جنس قاب و طراحی محافظ باید به ترتیب با کیفیت و مناسب باشد.
  • بهتر است به تعداد پریزهای موجود در محافظ، کلید روشن و خاموش وجود داشته باشد. با وجود یک کلیدمجبورید همه وسایل متصل به محافظ را همزمان خاموش یا روشن کنید.
  • به توان خروجی محافظ برق وسایل برقی دقت داشته باشید. این توان با واحد وات نشان داده می شود. با توجه به توان نهایی محافظ دستگاههای مختلف برقی را به آن وصل کنید. اگر دستگاه های متصل به محافظ بیشتر از توان محافظ برق مصرف می کنند، در حقیقت وجود محافظ برای آنها بی معنا است.
  • جنس قاب محافظ برقی باید بسیار با کیفیت باشد تا دوام بیشتری داشته باشد. جنس پلاستیک مرغوب می تواند مناسب باشد.
  • در ساخت محافظ استانداردهای معینی باید رعایت شده باشند.
  • هر چه زمان تشخیص شوک الکتریکی و قطع برق از دستگاه توسط محافظ کمتر باشد، بهتر است. این یعنی واکنش پذیری محافظ بیشتر است و سریعتر عمل می کند.
  • برای تلفن هم بهتر است محافط برق بگذارید. زیرا سیم تلفن هم می تواند تحت تاثیر ولتاژ برق قرار بگیرد.
  • اگر فاصله پریز برق با دستگاه برقی زیاد است بهتر است محافظی با کابل طولانی تر انتخاب کنید. البته اگر نمی خواهید محافظ را جابه‌جا کنید بهتر است از نوع  بدون کابل استفاده کنید.

کلام پایانی

شما با محافظ برق وسایل برقی می توانید از آسیب به دستگاههای برقی خود جلوگیری کنید. اما اگر به هر دلیلی وسیله شما دچار اشکال شد و نیاز به تعمیر داشت، می توانید به تعمیراتو ۲۴ مراجعه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تعمیراتو 24

نماینده مجاز تعمیرات لوازم خانگی در تهران، مشهد و کرج

ایمیل ما
تماس با ما
دفتر مرکزی

خیابون کارون شمالی پ 38

شمال تهران: ولیعصر نرسیده ب پارک وی کوچه افق پلاک 40

شرق تهران

نارمک خیابان طاهری خیابان ملایری پلاک 10

درخواست سرویسکار فوری