دلایل بوی سوختگی موتور یخچال چیست؟
۲۵ اسفند ۱۴۰۰

دلایل بوی سوختگی موتور یخچال چیست؟

احساس بوی سوختگی از موتور یخچال، قطعا باعث نگرانی است و باید فورا برای برطرف کردن آن اقدام کرد. شاید تصور کنید این بوی سوختگی به معنی سوختن موتور یخچال باشد، اما همیشه اینطور نیست. این بوی سوختگی ممکن است نشان دهنده گرمای بیش از حد در سیم کشی برق دستگاه و موارد دیگر باشد. توجه داشته باشید که آتش سوزی‌های الکتریکی سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند و لوازم خانگی معیوب یکی از علت‌های آن است. ما در تعمیراتو۲۴ به بررسی دلایل بوی سوختگی از یخچال و راه‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

دلایل احساس بوی سوختگی موتور یخچال چیست؟

نحوه شناسایی مشکل

در یخچالتان را باز کنید و به دنبال علائمی مثل گرما بیش از حد از داخل و خارج یخچال باشید. ممکن است دودی که از سیم کشی بلند می‌شود را ببینید و شاید هم متوجه شوید که قسمت‌هایی از یخچال بیش از حد داغ شده است. احتیاط داشته باشید و به سیم‌های برقی که به نظر آسیب دیده یا از آن‌ها دود بلند می‌شود، دست نزنید. این یک وضعیت خیلی خطرناک است که می‌تواند باعث برق گرفتگی و حتی مرگ بشود.

احساس بوی سوختگی از موتور یخچال چه دلایلی دارد؟

کارکرد اصلی یخچال‌ها، خنک نگه داشتن غذا و کاهش روند فساد مواد غذایی است. مانند هر وسیله خانگی دیگر، یخچال‌ها هم مستعد خرابی هستند که تعدادی از آن‌ها به وسیله بوی سوختگی ساطع شده از داخل و موتور یخچال شناسایی می‌شوند. بعضی از نقص‌ها و مشکلات می‌تواند باعث این احساس بوی سوختگی از موتور یخچال شما بشوند. در ادامه دلایلی که باعث این امر می‌شوند و راه‌های برطرف کردن آن‌ها ذکر شده است.

روشن ماندن چراغ‌های یخچال

مثلا اگر چراغ یخچال بعد از بسته شدن در روشن بماند، موجب تولید گرمای بیش از حد، ذوب شدن پلاستیک و خطر آتش سوزی می‌شود. در سال ۲۰۰۵ یک سری از یخچال‌های ال جی، بخاطر نقص طراحی و روشن ماندن چراغ یخچال، از بازارها جمع‌ آوری شد.

نقص در سیم کشی

همچنین ممکن است علت این امر، سیم کشی معیوب خانه شما باشد یا حتی خود یخچال، سیم‌کشی مشکل داری داشته باشد. این اتفاق در خانه‌ها و یخچال‌های قدیمی بیشتر می‌افتد.

سوختن موتور علت احساس بوی سوختگی از موتور یخچال

علاوه براین ممکن است یکی از دلایل بوی بد سوختگی، سوختن موتور باشد. در این وضعیت یاتاقان‌ها، رینگ و پیستون‌ها کارکرد خودشان را از دست می‌دهند و گرمای مضاعفی تولید می‌کنند که باعث احساس کردن بوی سوختگی از موتور یخچال می‌شود.

علائم سوختن موتور یخچال، شامل سروصدای غیرعادی، شنیدن صدای چیک چیک از موتور و گرم بودن غیرعادی یخچال است. همچنین با سوختن موتور یخچال، محیط یخچال سرمای خودش را از دست می‌دهد و مواد غذایی در آن فاسد می‌شوند؛ خراب شدن آب سرد کن و تمام شدن گاز آن هم می‌تواند از علامت‌های سوختن موتور باشد.

اگر با این علائم روبه‌رو شدید، سریعا با متخصصین تماس بگیرید و کمک حرفه‌ای بخواهید. تکنسین‌های مجرب تعمیراتو۲۴، می‌توانند شما را راهنمایی کنند و در صورت نیاز برای تعمیرات، در محل حاضر شوند.

بوی سوختگی موتور یخچال

ظرف کمپرسور

پر شدن ظرف تخلیه موتور می‌تواند دلیل احساس بوی سوختگی از موتور یخچال باشد. ماندن مایعات فریزر در آن می‌تواند باعث احساس بوی بدی شود و گاها با داغ شدن یا سوختن موتور اشتباه گرفته شود.

در این شرایط چه اقداماتی باید انجام داد؟

به محض این که با احساس بوی سوختگی از موتور یخچال مواجه شدید، با نمایندگی یا مراکز تعمیرات تماس بگیرید و مشکل را با جزئیات توضیح دهید؛ جزئیاتی مثل: کدام قسمت‌های دستگاه داغ است، دود و بو از کجا می‌آید و چند وقت است که متوجه این اتفاق شدید؛ اما اگر فکر می‌کنید که مشکل بوی سوختگی که از داخل موتور یخچال‌تان بیرون می‌آید، خیلی جدی نیست و خودتان می‌توانید یک برسی به عمل بیاورید، اقدامات زیر می‌تواند کمک کننده باشد. البته به یاد داشته باشید که فقط در برخی موارد مشکل جزئی است و در اکثر مواقع شما نیاز به کمک‌ حرفه‌ای دارید.

برسی موتور (کمپرسور)

به طور معمول، موتور بوی بدی نمی‌دهد مگر اینکه درحال سوختن باشد. اگر موتور یا همان کمپرسور درحال سوختن باشد یعنی آنقدر داغ شده که به نقطه سوختگی رسیده است. در این مواقع باید یخچال را از پریز برق جدا کرده و اجازه دهید تا خنک شود.

در قدم بعدی کویل و فن‌ها را برسی کنید؛ زیرا آن‌ها احتمالا قطعاتی هستند که باعث داغ شدن کمپرسور شده‌اند. اگر کویل و فن‌ها مشکلی نداشتن، عیب از کمپرسور است و باید تعویض شود.

برسی ظرف تخلیه موتور

اگر همچنان احساس بوی سوختگی از موتور یخچال داشتید ولی کمپرسور داغ و درحال سوختن نبود، خوب است ظرف تخلیه موتور یخچال را هم برسی کنید. ظرف تخلیه موتور معمولا مورد برسی قرار نمی‌گیرد، به همین علت آب میعانات شده از فریزر در آن می‌ماند، کپک میزند و باعث بوی بد یخچال می‌شود.

بعد از این‌که ظرف را برسی کردید، در صورت کثیف بودن آن‌را کاملا تمیز کنید و با آب داغ، صابون و برس نرم بشویید؛ همچنین می‌تواننید از مواد سفید کننده هم استفاده کنید یا هم سرکه سفید را جایگزین آن‌ها کنید.

فن‌ کندانسور

چک کردن پره‌های فن کندانسور می‌تواند مفید باشد؛ چراکه ممکن است زباله در بین پره‌ها گیر کرده باشد و باعث ایجاد بود شوند. علاوه براین، اگر فن‌ها مسدود شوند، نمی‌توانند به درستی بچرخند و ممکن است سبب سوختن موتور بشوند. ابتدا فن‌ها را تمیز کنید و گرد و غبار آن را بزدایید تا ببینید آیا فن می‎تواند حرکت کند یا خیر. ممکن است نیاز به تعویض فن‌ها و یا حتی موتور داشته باشید.

تمیز کردن فن و کویل‌ها و همچنین کمپرسور می‌تواند جلوی احساس شدن بوی سوختگی از موتور یخچال را بگیرد.

تمیز کردن فن‌ کندانسور

تعویض نوار دور یخچال

ابتدا دوشاخه یخچال را جدا کنید و یخچال را کمی به جلو بیاورید. سپس به جلوی یخچال بروید و انگشتان‌تان را دور در یخچال بکشید. برسی کنید تا ببینید آیا نوارهای دور یخچال در هنگام لمس‌تان داغ هستند یا خیر. اگر متوجه حرارت نوارهای دور در شدید، تمام نوارها را تعویض کنید.

نوارهای درزگیر دور در، وقتی شل می‌شوند تمایل به داغ شدن دارند و بوی سوختگی ایجاد می‎کنند.

جمع بندی مقاله احساس بوی سوختگی از موتور یخچال

شما هیچ وقت نباید احساس بوی سوختگی از موتور یخچال را دست کم یا نادیده بگیرید. پیشنهاد ما این است که از یک متخصص مجرب، مثل متخصصان تعمیراتو۲۴، کمک بگیرید. تکنسین‌ها به راحتی و بدون خطر می‌توانند دستگاه را برسی کنند و خیلی سریع آن را تعمیر کنند. تا هنگام رسیدن کمک حرفه‎‌ای، یخچال را از برق بکشید و مواد غذایی فاسد شدنی را در یخچال دیگری بگذارید.

 به یاد داشته باشید که خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی با برق در این موارد خیلی زیاد است؛ پس برای جلوگیری از خطرهای احتمالی دست به کار خطرناکی نزنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تعمیراتو 24

نماینده مجاز تعمیرات لوازم خانگی در تهران، مشهد و کرج

ایمیل ما
تماس با ما
دفتر مرکزی

خیابون کارون شمالی پ 38

شمال تهران: ولیعصر نرسیده ب پارک وی کوچه افق پلاک 40

شرق تهران

نارمک خیابان طاهری خیابان ملایری پلاک 10

درخواست سرویسکار فوری