همه چیز در مورد موتور یا کمپرسور یخچال |عملکرد، انواع و..|
۱۷ مهر ۱۴۰۱

همه چیز در مورد موتور یا کمپرسور یخچال

کمپرسور، قلب یک یخچال است. این قطعه، مهم ترین جنبه ای است که هنگام خرید یک یخچال باید به آن توجه کنید. ممکن است توضیح عملکرد کمپرسور کمی برایتان گیج کننده باشد، بنابراین ما در این مقاله از تعمیراتو۲۴، همه چیز در مورد انواع و اجزای موتور یا کمپرسور یخچال را شرح خواهیم داد. موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

همه چیز در مورد موتور یا کمپرسور یخچال |عملکرد، انواع و..|

موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

یک کمپرسور، اصولا از یک پمپ و موتور تشکیل شده است و وظیفه گردش مبرد در سراسر یخچال را بر عهده دارد.

کمپرسور مبرد را فشرده کرده و فشار و دمای آن را افزایش می دهد. گاز مبرد پر فشار و داغ حاصل، از کویل های کندانسور عبور می کند و گرمای خود آزاد کرده، خنک شده و دوباره به شکل مایع تبدیل می شود.

مرحله بعد، انبساط است؛ انبساط ناگهانی، به معنی افت فشار ناگهانی است که منجر به خنک شدن مبرد و تبدیل آن به حالت گاز است. این گاز مبرد با عبور از کویل اوپراتور، گرما را از تمامی مواد غذایی داخل یخچال جذب کرده و آن ها را خنک می کند. پس از این کار به کمپرسور بر می گردد و چرخه تکرار می شود.

تمامی مراحل کار یخچال به این صورتی بود که شرح دادیم؛ البته در نظر داشته باشید که به شدت ساده شده است.

اگر می خواهید همه چیز را در مورد کمپرسور یخچال بدانید، سوال بعدی که ممکن است برای شما مطرح شود، این است که چرا این قطعه انقدر مهم است و به آن لقب قلب یخچال داده اند؟

همه چیز در مورد اهمیت موتور یا کمپرسور یخچال

همانطور که گفتیم، کمپرسور وظیفه گردش مبرد در سراسر یخچال را دارد تا مواد غذایی به وسیله آن خنک شوند.

توانایی کمپرسور در فشرده سازی مبرد و در نتیجه افزایش فشار، چیزی است که به خنک شدن دستگاه و مواد غذایی منجر می شود. اگر مبرد به خوبی فشرده نشود، اختلاف فشار کمتر شده و به طبع آن، سرماش نیز کمتر می شود. بنابراین، هر چه توانایی کمپرسور در افزایش فشار مبرد بیشتر باشد، سرمایش بهتر است.

اکثر سازنده ها در تلاش هستند ضمن بهینه سازی مصرف انرژی، قدرت کمپرسور را نیز افزایش دهند. بهترین و قدرتمند ترین برند موتورهای یخچال را با خواندن مقاله زیر بشناسید.

معرفی بهترین برند های موتور یخچال

تفاوت انواع کمپرسورهای معمولی و اینورتر

همه چیز در مورد انواع موتور یا کمپرسور یخچال : کمپرسورهای موجود در بازار، معمولا یا به صورت “رفت و برگشتی” هستند و یا “اینورتر”. تمام این کمپرسورها با افزایش یافتن دما در داخل یخچال شروع به کار کرده و سرمایش را آغاز می کنند.

در کمپرسورهای رفت و برگشتی معمولی، زمانی که دمای یخچال به یک سطح از پیش تعیین شده برسد، کمپرسور خاموش می شود. پس از مدتی با افزایش دمای داخل یخچال، کمپرسور دوباره شروع به کار می کند تا یخچال خنک شود.

پس متوجه شدیم در کمپرسورهای رفت و برگشتی، دائما کمپرسور خاموش و دوباره راه اندازی می شود؛ یعنی یا خاموش است و یا با تمام ظرفیتش کار می کند.

خرید اینترنتی موتور یخچال در تهران

معایب هر کمپرسور

 این عملکرد، معایب متعددی دارد؛ اول از همه، ۸۵% سایش و پارگی ها، در هنگام راه اندازی کمپرسور اتفاق می افتد که به شدت بر دوام کمپرسور تاثیر می گذارد. دوم، تغییرات دمای داخل یخچال نیز بیشتر است که می تواند بر طول عمر مواد غذایی داخل دستگاه، تاثیر بگذارد. در آخر هم باید اضافه کرد که مصرف برق این نوع کمپرسورها، بیشتر است.

کمپرسورهای اینورتر، هیچ کدام از معایب نوع رفت و برگشتی را ندارند؛ آن ها به طور کلی خاموش نمی شوند. در عوض، زمانی که یخچال به دمای مطلوب رسد، کمپرسور کند شده و با سرعت پایین به کار خود ادامه می دهد. بنابراین، همیشه دمای خنک را حفظ می کند.

زمانی که درب یخچال را باز می کنید، به علت ورود هوای گرم و خارج شدن هوای سرد، دمای داخل افزایش پیدا می کند. سنسورهای یخچال با افزایش دما به کمپرسور هشدار می دهند که سرعت کار خود را افزایش دهد تا یخچال مجددا به دمای تنظیم شده برگردد. پس از رسیدن یخچال به دمای مطلوب، مجددا با سرعت کم به کار خود ادامه می دهد. بدین ترتیب، کمپرسور های اینورتر واریانس دما را کاهش می دهند تا راندمان سرمایش را افزایش دهند، احتمال سایش را کمتر کنند و مصرف برق را پایین بیاورند.

حال که همه چیز در مورد موتور یا کمپرسور اینورتر و رفت و برگشتی یخچال فهمیدید، اجازه دهید نگاهی به دیگر انواع کمپرسورها بیاندازیم.

اجزای کمپرسورهای رفت و برگشتی

کمپسورهای رفت و برگشتی از یک سیلندر و یک پیستون تشکیل شده است. پیستون با حرکت به عقب، خلاء ایجاد می کند که مبرد را از کویل اوپراتور به داخل می برد. هنگامی که پیستون به سمت جلو حرکت می کند، فشار را افزیش داده و مبرد را فشرده می کند.

اکثر یخچال ها از کمپرسورهای رفت و برگشتی استفاده می کنند.

کمپرسور دوار یا روتاری

از نظر عملکرد، این کمپرسورها بسیار شبیه به نوع رفت و برگشتی هستند. فقط به جای پیستونی که به عقب و جلو حرکت می کند، روتوری وجود دارد که به صورت دایره ای حرکت کرده تا مبرد را فشرده کند و آن را به سمت کویل های کندانسور بفرستد.

کمپرسور اینورتر

همانطور که قبلا ذکر شد، کمپرسور اینورتر هرگز خاموش نمی شود؛ بلکه سرعت کار خود را برای حفظ دمای مطلوب در داخل یخچال، تنظیم می کند.

با افزایش دمای داخل یخچال، سرعت فشرده سازی کمپرسور افزایش می یابد. در صورت ثابت بودن دما، با سرعت کم کار می کند. بدین منظور، کمپرسورهای اینورتر از موتور BLCD برای کار کردن با سرعت متغیر استفاده می کنند.

کمپرسور اینورتر lg

چگونه بفهمیم که کمپرسور یخچال خراب شده است؟

خراب شدن کمپرسور هرگز خبر خوبی نیست؛ چرا که هزینه و دردسرهای زیادی به همراه دارد.

اگر یخچال شما علائم زیر را دارد، کمپرسور آن باید توسط یک تکنسین حرفه ای تعمیر یخچال تعویض شود.

۱٫ تقطیر

عرق کردن یخچال، اولین علامت تقطیر است. تقطیر ممکن است کپک ایجاد کند که برای مواد غذایی داخل یخچال بسیار خطرناک است.

مواد غذایی کپک زده می توانند باعث حساسیت شوند و بیماری های مختلفی را ایجاد کنند که بر شما و خانواده تان تاثیر منفی بگذارد.

۲٫ گرمای شدید موتور

اگر احساس می کنید آشپزخانه تان گرم شده است، آن هم درحالی که گاز روشن نیست، کمپرسور یخچال تان را برسی کنید.

برای برسی، دست تان را به سیم پیچ پشت یخچال نزدیک کنید و ببنید آیا بیش از حد گرم شده است یا خیر. مراقب باشید به سیم پیچ دست نزنید.

اگر این سیم پیچ یا کویل ها دمای بسیار بالایی دارند، می تواند نشان دهنده این باشد که کمپرسور بیش از حد گرم شده و نیاز به تعویض دارد.

۳٫ فاسد شدن غذا

اگر غذاهای داخل یخچال شما در شرایط معمولی فاسد شده اند و خنک شدن نوشیدنی ها زمان زیادی می گیرد، شما با یک علامت واضح خرابی رو به رو هستید. اگر رسیدن به دمای مطلوب بیش از حد طول بکشد، غذاهای داخل خراب می شوند و هزینه قبض برق تان افزایش می یابد.

۴٫ یخ زدن فیزر

اگر فریزرتان بجای منجمد کردن مواد غذایی، خودش را منجمد کند، یک جای کار مشکل دارد. اگر پس از کشیدن یخچال از برق و ذوب کردن یخ ها، بازهم با این مشکل رو به رو بودید، یخچال تان به تعمیر نیاز دارد.

۵٫ صداهای عجیب و بلند

سر و صدا و لرزش، گاهی اوقات می تواند بخشی از کارکرد عادی یخچال باشد، اما این صداها باید به اندازه ای کم باشند که به سختی شنیده شوند.

در صورتی که صداهای عجیب و بلندی شنیدید، نشانه وجود مشکل است. برای کنترل خسارات، می توانید از شماره های زیر برای تماس با تکسین های حرفه ای استفاده کنید.

قیمت برندهای موتور یخچال بدون احتساب نصب و راه‌اندازی

برند کمپرسورقیمت (تومان)
موتور یخچال سامسونگ۵/۸۰۰/۰۰۰
موتور یخچال ال جی۵/۹۰۰/۰۰۰
موتور یخچال دوو۵/۶۵۰/۰۰۰
موتور یخچال هاردستون۶/۰۰۰/۰۰۰
موتور یخچال بوش۹/۰۰۰/۰۰۰
موتور یخچال اسنوا۵/۹۵۰/۰۰۰
موتور یخچال پاکشوما۵/۹۵۰/۰۰۰
موتور یخچال ویرپول۹/۵۰۰/۰۰۰
موتور یخچال جنرال الکتریک۱۳/۰۰۰/۰۰۰
موتور یخچال بکو۷/۵۰۰/۰۰۰
موتور یخچال هیتاچی۹/۶۰۰/۰۰۰
تماس با تعمیراتو 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تعمیراتو 24

نماینده مجاز تعمیرات لوازم خانگی در تهران، مشهد و کرج

ایمیل ما
تماس با ما
دفتر مرکزی

خیابون کارون شمالی پ 38

شمال تهران: ولیعصر نرسیده ب پارک وی کوچه افق پلاک 40

شرق تهران

نارمک خیابان طاهری خیابان ملایری پلاک 10

درخواست سرویسکار فوری